Tuesday, October 9, 2012

Rancangan Tahunan - Minggu ke 5

MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA





MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA MALAYSIA
(B.M  1.0) Kemahiran Mendengar

(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian


(BM 1.1.11) Membezakan jenis suara di persekitaran (Contoh : Ketawa, menjerit, menangis)





(B.M 1.1.12) Mengenal pasti dan membezakan intonasi suara tinggi dengan rendah, dan perlahan dengan kuat.


Murid diperdengarkan dengan suara orang ketawa, menangis dan menjerit

Murid membuat bunyi suara berdasarkan kad emosi wajah ( wajah sedih. wajah gembira dan wajah takut)

Nyanyian lagu Negaraku menggunakan intonasi tinggi dan rendah, perlahan dan kuat berpandukan kepada gerakan tangan guru ke atas dan ke bawah.


CD rakaman



Gambar mimik muka mengikut emosi

Carta lagu Negaraku
(B.M 2.0) Kemahiran Bertutur

(B.M 2.2)
Bersoal jawab melalui ransangan yang diberi.



(B.M 2.4)
Menceritakan perkara yang didengar.




(B.M 2.5)
Melakonkan watak-watak mengikut situasi.

(B.M 2.2.6) Menjawab soalan dengan ayat yang mudah dan sesuai.

(B.M 2.2.7) Bersoal jawab secara bersopan.

(BM 2.4.1) Menceritakan perkara yang didengar dengan menggunakan ayat yang mudah.




(B.M 2.5.1) Main peranan mengikut situasi dengan menggunakan bahan yang sesuai untuk menghidupkan watak dengan bimbingan.


Bercerita tentang peranan dan tanggungjawab keluarga.

Menyatakan tanggungjawab diri terhadap keluarga.

Mengemukakan soalan secara kreatif ; mengapa/ bagaimana perlu sayang dan hormat kepada ahli keluarga.

Bercerita tentang kebaikan setiap ahli keluarga.

Bersoal jawab tentang mengapa perlu sayang dan hormat kepada ahli keluarga.

Berlakon situasi sebuah keluarga di rumah ketika makan malam.




MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
(B.M 3.0) Kemahiran Membaca

(B.M 3.1)
Mengenal bentuk huruf A-Z







(B.M 3.2)
Mengenal huruf vokal


(B.M 3.3) Mengenal huruf konsonan




(B.M 3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil.

(B.M 3.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf besar.

(B.M 3.1.7)  Memadankan huruf kecil dengan huruf besar.

(B.M 3.2.3)Mengenal pasti huruf vokal yang terdapat dalam perkataan


(B.M 3.3.2) Menyebut huruf konsonan dengan tepat..



Permainan memancing huruf dan mengasingkan huruf kecil dan besar di dalam bekas yang disediakan


Memadankan huruf kecil dan huruf besar secara bergandingan

Murid mengecam huruf vokal dalam perkataan (emak, ayah, bapa, abang, kakak, adik, ibu, nenek, datuk)

Murid mengecam huruf konsonan dalam perkataan (emak, ayah, bapa, abang, kakak, adik, ibu, nenek, datuk)

Huruf besar & huruf kecil , joran ( ubah suai)


Lembaran kerja


Kad huruf huruf vokal



Kad huruf konsonan

(B.M 4.0) Kemahiran Menulis

(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis

(B.M 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.



(B.M 4.2.5) Menulis huruf besar mengikut cara yang betul.

Menulis huruf kecil dengan cara yang betul di dalam kertas yang bergarisan besar.

Menulis huruf besar dengan cara yang betul di dalam kertas yang bergarisan besar

Lembaran kerja kertas bergaris








MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG KOMUNIKASI – BAHASA INGGERIS
(B.I 1.0) Listening And Special Skills

(B.I 1.2)
Listen to and understand meaning of simple words


(B.I 1.3)
Acquire and use simple phrases and statements.



(B.I 1.2.7) listen to and identify common objects in the environment.


(B.I 1.2.8) Name common objects in the environment.



(B.I 1.3.2) Talk about familiar experiences, favorite things and activities around them. with guidance.


Children read aloud after teacher and identify the member of family from a family picture.

Children listen to simple instruction given by teacher and do the action.
e.g.: Please help your mother wash the dishes.
Children create their own family album or family tree. Teacher help them to label words of  family
Eg. Father, mother, brother
Family picture
Words card








Words card





(B.I 1.4)
Listen to and follow simple instructions

(B.I 1.5)
Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and stories

(B.I 1.6)
Sing songs & recite rhymes & poems.

(B.I 1.4.3) Listen to and follow instructions, e.g. ‘Please help your mother wash the dishes’

(B.I 1.5.3) Listen to, recite and act out nursery rhymes, action songs and poems.



 (B.I 1.6.3) Sing songs with the correct pronunciation and intonation.

The children listen to song and
Sing :
I have a father, I have a mother, Happy happy family, I have a brother, I Have a sister, Happy happy family.
Listen to simple rhymes and clap to the rhythm.


Children read aloud a simple rhymes


Song chart
(B.I 2.0) Pre reading Skills

(BI 2.2) Acquire knowledge of print & ethics in reading


(B.I 2.2.3) Recognize the basic features of a book.






Introduce big book

Big book
MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
(B.I 3.0) Reading Skills

(BI 3.1)
Identify letters of the alphabet

(B.I 3.1.7 ) Sound out letters of the alphabet (Basic phonics)

(B.I 3.1.8) Hear and sound vowel sounds.

(B.I 3.1.9) Hear and sound consonant sounds.


Children watch and listen to CD of a phonics sound, vowel and consonant sound

Children make sound of alphabet that pointed by teacher.
Children name the alphabet pointed.

CD, alphabet chart
(B.I 4.0) Writing Skills

(B.I 4.0)
Writing Skills

(BI 4.2.3) Write recognizable letters.


(BI 4.2.4) Write simple words in neat, legible print.


Children copy write the letter repeatedly in plain paper / wide  blue red line

Children copy write simple word on printed paper in neat and right way


Work sheet












MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG KEROHANIAN , SIKAP DAN NILAI – PEMDIDIKAN ISLAM
(P.I 1.0) Akidah

(PI 1.2) Mengetahui Rukun iman pertama : Beriman kepada Allah





(PI 1.2.2) Menyebut sifat wajib Allah SWT :

wujud (ada)
Basar (melihat)
Sama’ (mendengar)
Qudrat (kuasa)

Menghuraikan pengertian rukun iman pertama iaitu : Beriman kepada Allah

Sifat : Wujud

Mengaitkan dengan kewujusan diri dan alam

(P.I 2.0) Ibadah
(P.I 3.0) Sirah

(PI 3.1) Mengetahui sirah Rasulullah saw






(PI 3.1.3) Menyebut nama Rasullah S.A.W dan ahli keluarga baginda yang terdekat:
Ibu (Aminah)
Bapa (Abdullah)
Datuk (Abdul Mutalib)
Bapa saudara (Abu Talib)

Menceritakan tentang latarbelakang ahli keluarga Rasullullah SAW

- ibu dan bapa

(P.I 4.0) Akhlak

(PI 4.1) mencontohi akhlak Rasulullah saw sabar bercakap benar rajin dan bijaksana dan amanah

(PI 4.2) Melakukan amalan seharian mengikut adab seperti melafazkan doa



(P.I  4.1.2) Memberi contoh akhlak Rasullah S.A.W
Amanah
Siddiq (bercakap benar)



(PI 4.2.5) Melafazkan doa:
Penerang hati
Menaiki kenderaan




Menggunakan cerita untuk menyampaikan akhlak Rasulullah.
Siddiq (bercakap benar)
Membuat huraian mengenai akhlak tersebut


MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
(P.I 5.0) Asas Al-Quran Dan Tulisan Jawi

(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al Quran


(PI 5.3) Menghafaz beberapa surah dari juzu’ Amma

(PI 5.1.5) Menyebut huruf hijaiyah.
(PI 5.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf hijaiyah.

(PI 5.3.2) Menghafaz surah Al-Quran dibawah:
Al-Fatihah
Al-Ikhlas



Guru meunjukkan huruf ‘Alif’ hingga ‘kho’
aktiviti menyambung
titik

Ustazah memperdengarkan bacaan Surah Al Fatihah dengan maghraj yang betul. Murid mengikut bacaan tersebut satu persatu dengan tertib, sehingga hafaz

TUNJANG KOMUNIKASI – PENDIDIKAN MORAL
(PM 2.0) Baik Hati

(PM 2.1) membantu ahli keluarga, warga sekolah dan orang lain

(P.M 2.1.2) Memberi bantuan kepada ahli keluarga, warga sekolah dan orang lain.



Main peranan tentang sesuatu situasi yang melibatkan ahli keluarga dan memerlukan watak yang bercakap benar.



(PM 6.0) Hormat menghormati

(PM 6.1) Menghormati anggota keluarga


(P.M 6.1.2) Menyatakan dan menunjukkan taat dan hormat kepada ahli keluarga.







(PM 6.1.3) Menyatakan sebab mengapa perlu hormat kepada ahli keluarga


Mendengar cerita tentang akibat daripada bercakap bohong.

Latihan memberi tanda kasih terhadap ibu bapa seperti “ Selamat malam bapa, Selamat malam ibu dan terima kasih ibu”

Latihan simulasi cara menghormati ibu bapa, minta izin, tunduk sedikit dan berjalan perlahan di hadapan orang lebih dewasa.





MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN (PFK)
(PFK 1.0) Perkembangan Motor Halus

(PFK 1.1)
Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 1.1.13) menggunakan tangan untuk memulas penutup botol.

(PFK 1.1.14) Menggunakan tangan untuk mengikat sesuatu objek

Membuka dan menutup pelbagai jenis botol


Mengikat tali seluar, tali kasut, riben dsb


 Botol pelbagai saiz


Ribbon, tali kasut, tali rafia

(PFK 1.2) Melakukan kemahiran koordinasi mata tangan dalam perkembangan kemahiran motor halus


(PFK 1.2.8) Menggunakan jari untuk membutang pelbagai saiz    ( termasuk butang katup, butang cangkuk

(PFK 1.2.9) Menggunakan tangan untuk mengezip seluar, baju, beg dsb


Murid menjalankan aktiviti menggunakan box manipulatif dan juga pelbagai bahan lain yang berkaitan

Murid mengezipkan beg, bekas pensel, baju dsb

Butang pelbagai saiz, benang pelbagai saiz.


Beg, baju gaun, bekas pensel dsb
TUNJANG FIZIKAL DAN ESTETIKA – KREATIVITI (KPI)
(KTI 1.0) Seni Visual

(KTI 1.2)
Menzahirkan idea kreatif dalam penghasilan karya( expresi kreatif)






(KTI 1.2.6) melukis rupa geometri iaitu segitiga, bulat, segiempat dan bujur.

(KTI 1.2.7) menghasilkan karya mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai aktiviti menggambar.




Melengkapkan rajah salasilah keluarga terdekat dengan gambar sebenar

Melukis gambar rumah dan menceritakan tentang rumah tersebut

Mewarnakan gambar yang menunjukkan sikap hormatkan ahli keluarga.

Lembaran kerja


Kertas kosong



Lembaran kerja
(KTI 2.0) Muzik

(KTI 2.1)
Mengambil bahagia dalam aktiviti menyanyi


(KTI 2.1.10) Menyanyi dengan sebutan yang jelas.


Menyanyi lagu ‘Sayang Keluarga’
Murid menyanyi sambil  menggunakan pergerakkan anggota badan


Carta lagu
MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL SAINS
(ST 2.0) Kemahiran Saintifik

(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam dipersekitaran.



(ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk dipersekitaran.



Memerhati bentuk-bentuk yang terdapat dalam prasekolah dan sebutkan
Cth; segiempat, segitiga, segiempat tepat dsb.


Persekitaran prasekolah


















MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN


(ST 2.1.7) Memerhati objek-objek dipersekitaran dan mengenal saiz(besar, kecil,panjang, pendek, tinggi,rendah, tebal dan nipis).



(ST 2.1.8) Memerhati dan merekod pemerhatian dalam tulisan yang mudah dengan bimbingan.


Memerhati bentuk-bentuk yang terdapat dalam prasekolah dan dan membuat perbandingan antara bentuk
Cth; segiempat, segitiga, segiempat tepat, bulatan dsb.

Melakar bentuk objek sebagai rekod pemerhatian

Carta bentuk asas
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI – AWAL MATEMATIK
(ST 6.0) Pengalaman Pranombor

(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola


(ST 6.4.5) membina corak berulang mengikut kreativiti sendiri menggunakan bahan yang disediakan dan menyatakan coraknya


Murid membina sendiri satu susunan corak berulang menggunakan bahan sedia ada (kertas, kain, bentuk, pakaian) dan menyatakan ulangan tersebut


Lembaran kerja
(ST 7.0) Konsep Nombor

(ST 7.1)
Memahami nombor 1-10

(ST 7.1.7) Membilang secara menaik 1-10 dan menurun 10-1.

(ST 7.1.8) Menulis nombor 1-10 m’ikut cara yg betul.


Membilang dan menulis nombor dengan cara yang betul

Benda maujud, carta nombor, lembaran kerja
(ST 13.0) Penggunaan ICT

(ST 13.1)
Menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara accountable dan beretika

(ST 13.1.1) Mengenalpasti bahagian-bahagian computer (monitor, tetikus, papan kekunci, dan unit sistem)


Murid menggunakan komputer dan meneroka fungsi perkakasan komputer (pembesar suara, kurser)

Set komputer
MINGGU : 5
TEMA : DIRI SAYA
SUBTEMA : KELUARGA SAYA
FOKUS STANDARD KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
CADANGAN
AKTIVITI
SUMBER CATATAN
TUNJANG KETERAMPILAN – PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)
(PSE 1.0) Mengenali Dan Mengurus Emosi Sendiri

(PSE 1.2) mengurus emosi sendiri


(PSE 1.2.3) meluahkan dan meyatakan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa ya ng berlaku melalui pelbagai perkara cara seperti lisan, lukisan,tingkahlaku.

(PSE 1.2.4) mengenal pasti tindakan altanatif untuk menguruskan diri.


Melukis gambar keluarga saya di sertai dengan lukisan diri murid itu sendiri





Membincangkan perkara yang mungkin dilakukan oleh murid sekiranya mereka perlu menjaga ibu / bapa yang sakit


Kertas kosong, pensel warna







Gambar warga tua
TUNJANG KEMANUSIAN – (KM)
(KM 2.0) Saya dan Keluarga

(KM 2.1) Mengetahui keluarga terdekat (datuk , nenek, ibu, bapa, adik beradik)


(KM 2.1.2) menceritakan salasilah keluarga terdekat.



(KM 2.1.3) Menceritakan peranan dan tanggungjawab ahli keluarga (ikut situasi keluarga)




Menceritakan mengenai datuk. Nenek, bapa/ibu saudara dan perkahwinan keluarga

Menceritakan rutin harian ibu dan bapa mengurus kepeluan keluarga

Membina projek paper profail “keluarga saya’
Menggunting dan menampal gambar ahli keluarga


Gambar perkahwinan dari majalah / akhbar







Buku skrap


No comments:

Post a Comment